Het mobiele bereik in treinen is vaak nog ontoereikend. Vooral op de treinverbindingen door velden of bossen valt het mobiele signaal vaak weg, iets wat de Kempense reiziger vaak aan den lijve ondervindt.
Frustrerend, en daarom test de NMBS innoverende ramen uit die het mobiele signaal makkelijker binnen moeten laten. Dat kondigde minister Gilkinet aan als antwoord op een vraag van Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld).
Wie in de Kempen de trein neemt en tegelijk wil online zijn om te werken, is er vaak aan voor de moeite. Mobiele verbindingen lopen vaak mank, en wifi op een trein is er helemaal niet. Gewoon een normaal telefoongesprek kunnen voeren, is soms al een wonder.
"Al jaren moedigen onze overheden mensen aan te kiezen voor het spoor. Maar als we willen dat mensen de trein verkiezen boven de auto, dan moeten we er ook voor zorgen dat internet in de trein goed, snel en betrouwbaar is.
Want het grote voordeel van de trein is dat je al eens een telefoontje kan doen, wat kan werken tijdens de verplaatsing of gewoon wat kan ontspannen op je gsm. Als de verbinding het toelaat tenminste.", aldus Verhaert.
"Als ik met de trein naar Brussel pendel merk ik het elke keer weer. Bijvoorbeeld op het traject tussen Nijlen en Herentals, daar is het mobiele bereik onvoldoende om ook een gegarandeerde verbinding te hebben in de trein."
Door de metalen kooi rond de trein wordt het gsm-signaal namelijk extra tegengehouden. Wetenschappers hebben nu speciale beglazing ontworpen die het gsm-signaal toch makkelijker doorlaten. Vanaf eind 2021 moeten de eerste Belgische treinen uitgerust zijn met deze innovatieve beglazing.
Bij wijze van test zullen de ramen eerst toegepast worden op 20 M6-treinen, die ook op de lijn Turnhout-Binche en Turnhout-Antwerpen rijden. Bij een goede evaluatie zullen de ramen ook bij de volgende renovaties van treinen worden toegepast.
"De innovatieve ramen zijn een welgekomen oplossing voor de treinreizigers.", besluit de mobiliteitsexperte van Open Vld. "Want een goede mobiele dekking is geen luxeprobleem.
Het gaat niet over Netflix kijken aan 150 kilometer per uur. Onderweg kunnen werken is een aanmoediging om de trein extra te gebruiken, in noodsituaties moeten reizigers steeds naar nummers zoals 112 kunnen bellen en bovendien organiseren reizigers zichzelf steeds vaker via online reisplannerapps."
Het Principe
Om treinwagons goed te isoleren, wordt er gebruikgemaakt van dubbel glas. Daarover zit een superdun laagje, een coating, om extra te isoleren. Er zit één groot nadeel aan vast: de coating op de ramen bestaat uit metaaldeeltjes en blokkeert daardoor de telecommunicatiesignalen.
In combinatie met de metalen rails en de bovenleiding ontstaat een kooi van Faraday, waardoor de verbinding in de trein zeer moeizaam binnen kan komen.
De wetenschappers kwamen erachter dat de elektromagnetische golven van de telefoon hogere pieken en dalen hebben dan de warmte- en lichtgolven. Deze kennis gebruikten ze om met een laser het exacte patroon van de 'telefoongolven' uit de metalen coating te slijpen. Op die manier houdt de coating de warmte nog altijd buiten, maar kan het telefoonsignaal er gewoon doorheen.
Foto:
Marianne Verhaert aan het werk op de P-trein Mol-Brussel/ N.